Na rynku dostępne są gotowe preparaty odżywcze dla dzieci przeznaczone do podaży przez zgłębnik. Zazwyczaj rodzice i lekarze wybierają tę opcję, ponieważ gotowe produkty to specjalnie dobrana mieszanka białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin, minerałów, błonnika i kalorii, która zaspokaja wszystkie potrzeby żywieniowe dziecka i łatwo przechodzi przez zgłębnik.

Preparaty stworzone dla potrzeb chorych dzieci w różnym wieku są tu najlepszym wyborem, ponieważ są dopasowane do zmieniającego się na różnych etapach rozwoju dziecka zapotrzebowania na składniki odżywcze.

Gotowe preparaty odżywcze są szeroko dostępnym rodzajem diety i mają wiele zalet:

• są specjalnie przygotowane dla dzieci karmionych przez zgłębnik,
  • stanowią kompletną i zrównoważoną dietę,
  • komponowano je tak, aby zaspokajały potrzeby żywieniowe chorego dziecka,
  • są sterylne,
  • wygodnie się je podaje,
  • bez trudu przechodzą przez zgłębnik i rzadziej niż diety kuchenne zatykają zgłębnik,
  • można je stosować jako podstawę lub dodatek do diety naturalnej.

Niektórzy rodzice podają dzieciom także zmiksowane domowe jedzenie, ale nie poleca się tego sposobu żywienia. Jeżeli chcesz stosować tę metodę, skontaktuj się najpierw z lekarzem lub dietetykiem. Karmiąc dziecko żywnością domową niemożliwe jest dokładne określenie, jaka jest wartość odżywcza i kaloryczna każdego posiłku. Jedzenie to często zatyka zestaw do podaży i może być źródłem zakażeń bakteryjnych, prowadzących do bólu brzucha i dyskomfortu w układzie pokarmowym.

Jaki rodzaj diety podawać mojemu dziecku?

Po rozmowie z dietetykiem lub lekarzem można spróbować łączyć żywienie dojelitowe z karmieniem doustnym. Opcję tę wybiera wielu rodziców, wszystko zależy jednak od dziecka. Niektóre dzieci mogą jeść tradycyjne posiłki w ciągu dnia i być karmione przez zgłębnik tylko w nocy. Inne z kolei karmi się w ten sposób także w ciągu dnia, jeżeli nie udało im się spożyć odpowiedniej ilości tradycyjnych pokarmów drogą doustną. Jest też grupa dzieci, które wcale nie chcą przyjmować pokarmów doustnie, bo kojarzy im się to z chorobą i z bólem. Czasem również lekarz odradza próby tradycyjnego karmienia ze względu na ryzyko lub obecne epizody zachłystowego zapalenia płuc.